Профорієнтаційні ігри та вправи
1. Вступ. Мотиви вибору професії (інтеративна бесіда)
У професійній освіті надзвичайно актуальними є проблеми професійної мотивації. Людина у своїй поведінці керується цілою гамою мотивів. Чим багатший духовний світ людини, тим більше мотивів спонукають її до активної діяльності. У ролі мотивів можуть виступати потреби, інтереси, нахили, емоції, настанови та ідеали.
Мотиви
Соціальні – виражаються у прагненні приносити користь суспільству.
Моральні – є одними з головних. Естетичні, пізнавальні і творчі перспективи майбутньої професії оцінюються із моральних позицій.
Естетичні – виражаються у прагненні до естетики праці, її краси, гармонії.
Пізнавальні – характеризуються прагненням розширити свій світогляд, розвинути здібності, досягнути високих показників.
Творчі – проявляються у прагненні бути оригінальним, робити нові відкриття.
Матеріальні – пов’язані з прагненням мати добре оплачувану професію і гарантію стабільного майбутнього.
Престижні – виражають прагнення обрати професії, які цінуються серед друзів і знайомих, дозволяють досягти привабливого становища у суспільстві, забезпечують швидке просування по службі.
Утилітарні – пов’язані з бажанням обрати професію, що дає змогу управляти людьми.
Професійний інтерес – це спрямованість людини на певний вид професійної діяльності (педагогічної, художньої, медичної тощо). Він є найважливішою спонукальною силою у поповненні знань людини про відповідну галузь трудової діяльності.
2. Вправа "Від кого все залежить". -
Процедура вправи передбачає кілька етапів роботи з попередньо визначеними цілями, а саме:
•Визначити залежно від своїх уявлень підцілі або етапи, необхідні для досягнення основної життєво важливої цілі;
• Визначити конкретні кроки для досягнення основної цілі;
•Якщо можливості обмежені чи їх недостатньо, учасник тренінгу визначає інші засоби досягнення цілі, крім наявних на даний час;
•Наступний крок - визначення людей, які б могли допомогти і посприяти досягненню цілей або підцілей на певному етапі. Необхідно припустити також, як їх можна зацікавити, щоб вони погодилися допомогти.
•Далі визначається термін, протягом якого можна реально здійснити те, що задумав.
• Визначити, хто несе відповідальність за досягнення цілі або підцілі
Обговорення виконання завдання в групі:
1. Що було найважчим у виконанні цього завдання?
2. Для чого ми його виконували?
3. Хто, зрештою, несе відповідальність за досягнення визначеної нами мети?
3. Пропонується розглянути ситуації та висловити свої думки про них.
Ситуація 1
Ми багато сперечалися з подругою – яку професію вибрати. І те, начебто, не підходить, і це...
Я точно знаю, куди не піду: на вчителя – не хочу псувати нерви; не піду в хімічне виробництво, тому що від роботи з хімічними препаратами можна втратити здоров’я; на фабрику не піду, бо там перетворишся на робота, виконуючи механічну й одноманітну роботу. Я хочу, щоб на моїй роботі не псувалося здоров’я, й було цікаво. Хотілося, щоб вона була пов’язана з тваринами і подорожами.
„Тоді тобі потрібно йти працювати в цирк! – вигукнула подруга й додала, – як на мене – аби лиш отримувати пристойні гроші”.
Я потім довго думала. Сумніваюся, чи є в мене талант до цирку. Може, подруга мала рацію, і, якщо нема покликання, треба думати про заробіток?
Питання й завдання:
– Які мотиви вибору професії у дівчат?
– Який прийом педагогічного впливу був використаний у цій ситуації?
Ситуація 2
Під час зустрічі випускників відбулася така розмова.
– Ось Віра – маленька худенька дівчина. Вона вже фармацевт. Слухати, як вона говорить про свою професію, – одне задоволення:
– Ліки, – говорить вона, – це дуже відповідально. Найменша помилка, і навіть страшно подумати, що може трапитися... Люди ж можуть отруїтися...
Вона сипле назвами ліків, рецептами. Хлопці сміються:
– З тобою неможливо говорити по-людськи, усе латина, і все про ліки.
– Так це ж моя робота, – усміхається вона.
Серед випускників – ще один майбутній медик – Алла. Вона буде стоматологом.
– Алло, чому ти пішла в стоматологічний?
– Марина вирішала, ну і я з нею.
– І як, подобається?
– Так, нічого, тільки багато, знаєте, різних непотрібних предметів. Ну, хоча б англійська. Нащо зубному лікареві потрібна англійська мова? А взагалі, я хочу перейти в стоматологічний технікум. Буду техніком.
– З університету в технікум? Але навіщо?
– Набридло вчитися, та й ми проходили практику у поліклініці, і я довідалася, що технік може заробити більше за лікаря.
Обговорення
Порівняйте ці два підходи до вибору професії.
– Яка позиція відповідає вашим особистим переконанням?
4. Вправа «Професії»
Мозковий штурм «Професії, які б ми хотіли отримати»
З отриманого списку обирається професія
У парах визначити які, на вашу думку, сильні й слабкі сторони запропонованих професій?
Наприклад, гувернантка
§ Особистісні якості:
o Розвинені інтелектуальні й педагогічні здібності;
o Гарна пам'ять;
o Сильна воля й витримка;
o Загальна культура;
o Ерудиція й доброзичливість;
o Спостережливість і терпіння;
o Особливий такт і мудрість, щоб безболісно ввійти в чужу родину.
Ділові якості: Вибрати якості, необхідні, щоб бути успішним.
5. Гра "Подарунок"(20хв.)
Мета: виявити найхарактерніші особливості деяких професій, показати людям цих професій свою вдячність.
Учасникам роздають аркуші різної форми, за якими вони мають згрупуватися. На них написано назви професій і деякі з них виділено. Тренер ставить запитання: "Як ви думаєте, що об’єднує професії цих груп?"(учні висловлюють свою думку) Потім дають наступне завдання: "Уявіть собі, що ваш товариш має певну професію. Він запросив усіх до себе на день народження. Відмовитися і не піти не можна. Ваше завдання – придумати і виготовити подарунок вашому товаришу. При цьому важливо виконати три умови. Подарунок має:
1. Містити натяк на його професію;
2. Бути незвичайним і веселим;
3. Бути доступним вам за ціною."
Професії, які пропонуються для вправи:
1. лікар, учитель, офіціант, юрист;
2. слюсар, токар, машиніст, штукатур;
3. садівник, агроном, геолог, лісничий;
4. бухгалтер, коректор, економіст, інженер;
5. художник, композитор, актор, скульптор.
7. Вправа "День із життя"(10 хв.)
Мета: збагатити уявлення учнів про світ професій і їхні особливості.
Роздати аркуші різного кольору з назвами професій: продавець, програміст, водій, модельєр, ветеринар.
Учасники групуються по 3-4 відповідно до професій. Тренер дає завдання:
Скласти розповідь про типовий робочий день людини тієї професії, яка в кожній групі. Ця розповідь має бути лише зі слів-іменників.
Наприклад, розповідь про робочий день учителя може бути такою: дзвінок – сніданок – дзвінок – урок – двієчники – запитання – відповідь – трійка – перерва – вчительська – скандал – директор – урок – відмінники – дзвінок – дім – ліжко.
6. Вправа "Знайди позитивні наслідки"
Мета. Формувати позитивне відношення до своїх помилок.
Учасники пригадують якусь свою невдачу і формулюють її позитивні наслідки. Потім спілкуються у колі обговорюють свої висновки, шукаючи своїх однодумців. В колі зачитуються найпоширеніші висновки, обговорюються.
8 Експеримент "Влучити в десятку"
Мета: формування вміння реалізовувати поставлені цілі.
Учасники пробують паперовою кулею влучити в "Десятку".
Обговорення:
§ Чи було застережено, що кидати кулю можна лише не рухаючись з місця?
§ Чи було застережено, що ні в в якому разі не можна підходити до дошки, не можна повторювати кидок?
§ Чи згодні Ви з наступними висловами "Недостатньо мріяти, варто конкретизувати свої цілі і шукати шляхи їх досягнення. Якщо щось із задуманого не вдалося, потрібно вчитися знаходити плюси в тому, що відбулося".
Висновок "Усе залежить від тебе"(5хв.)
Колись давно у Стародавньому Китаї жив розумний, але дуже пихатий мандарин. Щодня він лише приміряв убрання та розмовляв з підданими про свій розум і згадував про давню зустріч з імператором. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже він розлютився: хто може називати якогось ченця найрозумнішою людиною у світі?! Але нікому не виказав свого обурення, а запросив мудреця до себе в палац, задумавши обдурити ченця: "Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я задушу метелика, а якщо мертве – я випущу його."
…І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібрались багато людей, усім хотілось подивитись на двобій найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на своєму троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинились, і до зали увійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарину привітався і сказав, готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись мандарин сказав: "Скажи мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?". Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: "Все у твоїх руках!" Збентежений мандарин випустив метелика з рук, той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Організаційне заняття
Форма проведення: лекція з елементами бесіди
Немає коментарів:
Дописати коментар