Навчальні матеріали



Профорієнтаційні ігри та вправи

1.          Вступ. Мотиви вибору професії (інтеративна бесіда)
У професійній освіті надзвичайно актуальними є проблеми професійної мотивації. Людина у своїй поведінці керується цілою гамою мотивів. Чим багатший духовний світ людини, тим більше мотивів спонукають її до активної діяльності. У ролі мотивів можуть виступати потреби, інтереси, нахили, емоції, настанови та ідеали.
Мотиви
Соціальні –  виражаються у прагненні приносити користь суспільству.
Моральні – є одними з головних. Естетичні, пізнавальні і творчі перспективи майбутньої професії оцінюються із моральних позицій.
Естетичні – виражаються у прагненні до естетики праці, її краси, гармонії.
Пізнавальні – характеризуються прагненням розширити свій світогляд, розвинути здібності, досягнути високих показників.
Творчі – проявляються у прагненні бути оригінальним, робити нові відкриття.
Матеріальні – пов’язані з прагненням мати добре оплачувану професію і гарантію стабільного майбутнього.
Престижні –  виражають прагнення обрати професії, які цінуються серед друзів і знайомих, дозволяють досягти привабливого становища у суспільстві, забезпечують швидке просування по службі.
Утилітарні – пов’язані з бажанням обрати професію, що дає змогу управляти людьми.
Професійний інтерес – це спрямованість людини на певний вид професійної діяльності (педагогічної, художньої, медичної тощо). Він є найважливішою спонукальною силою у поповненні знань людини про відповідну галузь трудової діяльності.

2.      Вправа "Від кого все залежить". -
Процедура вправи передбачає кілька етапів роботи з попередньо визначеними цілями, а саме:
Визначити залежно від своїх уявлень підцілі або етапи, необхідні для досягнення основної життєво важливої цілі;
 Визначити конкретні кроки для досягнення основної цілі;
Якщо можливості обмежені чи їх недостатньо, учасник тренінгу визначає інші засоби досягнення цілі, крім наявних на даний час;
Наступний крок - визначення людей, які б могли допомогти і посприяти досягненню цілей або підцілей на певному етапі. Необхідно припустити також, як їх можна зацікавити, щоб вони погодилися допомогти.
Далі визначається термін, протягом якого можна реально здійснити те, що задумав.
 Визначити, хто несе відповідальність за досягнення цілі або підцілі

Обговорення виконання завдання в групі:
1.   Що було найважчим у виконанні цього завдання?
2.  Для чого ми його виконували?
3. Хто, зрештою, несе відповідальність за досягнення визначеної нами мети?
3.      Пропонується розглянути ситуації та висловити свої думки про них.
Ситуація 1
Ми багато сперечалися з подругою – яку професію вибрати. І те, начебто, не підходить, і це...
Я точно знаю, куди не піду: на вчителя – не хочу псувати нерви; не піду в хімічне виробництво, тому що від роботи з хімічними препаратами можна втратити здоров’я; на фабрику не піду, бо там перетворишся на робота, виконуючи механічну й одноманітну роботу. Я хочу, щоб на моїй роботі не псувалося здоров’я, й було цікаво. Хотілося, щоб вона була пов’язана з тваринами і подорожами.
„Тоді тобі потрібно йти працювати в цирк! – вигукнула подруга й додала, – як на мене – аби лиш отримувати пристойні гроші”.
Я потім довго думала. Сумніваюся, чи є в мене талант до цирку. Може, подруга мала рацію, і, якщо нема покликання, треба думати про заробіток?
Питання й завдання:
      Які мотиви вибору професії у дівчат?
– Який прийом педагогічного впливу був використаний у цій ситуації?
Ситуація 2
Під час зустрічі випускників відбулася така розмова.
             Ось Віра – маленька худенька дівчина. Вона вже фармацевт. Слухати, як вона говорить про свою професію, – одне задоволення:
             Ліки, – говорить вона, – це дуже відповідально. Найменша помилка, і навіть страшно подумати, що може трапитися... Люди ж можуть отруїтися...
Вона сипле назвами ліків, рецептами. Хлопці сміються:
             З тобою неможливо говорити по-людськи, усе латина, і все про ліки.
             Так це ж моя робота, – усміхається вона.
Серед випускників – ще один майбутній медик – Алла. Вона буде стоматологом.
             Алло, чому ти пішла в стоматологічний?
             Марина вирішала, ну і я з нею.
             І як, подобається?
             Так, нічого, тільки багато, знаєте, різних непотрібних предметів. Ну, хоча б англійська. Нащо зубному лікареві потрібна англійська мова? А взагалі, я хочу перейти в стоматологічний технікум. Буду техніком.
             З університету в технікум? Але навіщо?
             Набридло вчитися, та й ми проходили практику у поліклініці, і я довідалася, що технік може заробити більше за лікаря.
Обговорення
Порівняйте ці два підходи до вибору професії.
             Яка позиція відповідає вашим особистим переконанням?

4.          Вправа «Професії»
Мозковий штурм «Професії, які б ми хотіли отримати»
З отриманого списку обирається професія
У парах визначити які, на вашу думку, сильні й слабкі сторони запропонованих професій?
Наприклад, гувернантка
§     Особистісні якості:
o        Розвинені інтелектуальні й педагогічні здібності;
o        Гарна пам'ять;
o        Сильна воля й витримка;
o        Загальна культура;
o        Ерудиція й доброзичливість;
o        Спостережливість і терпіння;
o        Особливий такт і мудрість, щоб безболісно ввійти в чужу родину.
Ділові якості: Вибрати якості, необхідні, щоб бути успішним.

5.          Гра "Подарунок"(20хв.)

Мета: виявити найхарактерніші особливості деяких професій, показати людям цих професій свою вдячність.
Учасникам роздають аркуші різної форми, за якими вони мають згрупуватися. На них написано назви професій і деякі з них виділено. Тренер ставить запитання: "Як ви думаєте, що об’єднує професії цих груп?"(учні висловлюють свою думку) Потім дають наступне завдання: "Уявіть собі, що ваш товариш має певну професію. Він запросив усіх до себе на день народження. Відмовитися і не піти не можна. Ваше завдання – придумати і виготовити подарунок вашому товаришу. При цьому важливо виконати три умови. Подарунок має:
1.                Містити натяк на його професію;
2.                Бути незвичайним і веселим;
3.                Бути доступним вам за ціною."
Професії, які пропонуються для вправи:
1.                лікар, учитель, офіціант, юрист;
2.                слюсар, токар, машиніст, штукатур;
3.                садівник, агроном, геолог, лісничий;
4.                бухгалтер, коректор, економіст, інженер;
5.                художник, композитор, актор, скульптор.

7. Вправа "День із життя"(10 хв.)
Мета: збагатити уявлення учнів про світ професій і їхні особливості.
Роздати аркуші різного кольору з назвами професій: продавець, програміст, водій, модельєр, ветеринар.
Учасники групуються по 3-4 відповідно до професій. Тренер дає завдання:
Скласти розповідь про типовий робочий день людини тієї професії, яка в кожній групі. Ця розповідь має бути лише зі слів-іменників.
Наприклад, розповідь про робочий день учителя може бути такою: дзвінок – сніданок – дзвінок – урок – двієчники – запитання – відповідь – трійка – перерва – вчительська – скандал – директор – урок – відмінники – дзвінок – дім – ліжко.

6.          Вправа "Знайди позитивні наслідки"
Мета. Формувати позитивне відношення до своїх помилок.
Учасники пригадують якусь свою невдачу і формулюють її позитивні наслідки. Потім спілкуються у колі обговорюють свої висновки, шукаючи своїх однодумців. В колі зачитуються найпоширеніші висновки, обговорюються.


8                   Експеримент "Влучити в десятку"
Мета: формування вміння реалізовувати поставлені цілі.
Учасники пробують паперовою кулею влучити в "Десятку".
Обговорення:
§     Чи було застережено, що кидати кулю можна лише не рухаючись з місця?
§     Чи було застережено, що ні в в якому разі не можна підходити до дошки, не можна повторювати кидок?
§     Чи згодні Ви з наступними висловами "Недостатньо мріяти, варто конкретизувати свої цілі і шукати шляхи їх досягнення. Якщо щось із задуманого не вдалося, потрібно вчитися знаходити плюси в тому, що відбулося".

Висновок "Усе залежить від тебе"(5хв.)

Колись давно у Стародавньому Китаї жив розумний, але дуже пихатий мандарин. Щодня він лише приміряв убрання та розмовляв з підданими про свій розум і згадував про давню зустріч з імператором. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже він розлютився: хто може називати якогось ченця  найрозумнішою людиною у світі?! Але нікому не виказав свого обурення, а запросив мудреця до себе в палац, задумавши обдурити ченця: "Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я задушу метелика, а якщо мертве – я випущу його."
…І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібрались багато людей, усім хотілось подивитись на двобій найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на своєму троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинились, і до зали увійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарину привітався і сказав, готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись мандарин сказав: "Скажи мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?". Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: "Все у твоїх руках!" Збентежений мандарин випустив метелика з рук, той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

Організаційне заняття
Мета: ознайомити учнів з основними поняттями економіки, їх історією виникнення
Форма проведення: лекція з елементами бесіди
клуб
View more presentations or Upload your own.

Немає коментарів:

Дописати коментар